CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, November 24, 2008

بسمه هاربه من فم الحزن



بسمه هاربه من فم الحزن
**

لامستْ شفتي. حزن الفناجين

في قهوةِ الصباح

وسافر فكري بعيدا

كعابر سبيل ..

شارد عن الوطن

كيف لي أن أكون هنا - بعيدة عنه -...؟؟؟

وهذا الهوى في دمي ...يسيل

*سؤالٌ يرنُ على هامشِ قطعةِ سكر

تذوب في جسدٍ نحيل

**

بعادك..

غيمٌ بلا غيث

تَخَلَقْ به وجه السماء

بعادك..

لم استطع نسجه علي ورق

فحبر الاقلام تمرد

والسطور تشبعت بالارق

فهات تلك المفاتيح من جيب الحزن

وغَلِقْ دروب غُربتي عنكَ

وتذكرني ..

وردةً في صفحات كتابك

لا يبقي سوي عطرها

حينما تُطبِق صفحاته ..

لِتَضُم ذبولي..

في لحظةً خافقةٌ

باسمه للألمْ

دانا

35 التعليقات:

من هزمتها الايام said...

الله الاحساس جميل تحياتى
اتمنى اكون صديقة لمدونتك

طـائر الليــل الحـزين said...

وسافر فكري بعيدا

كعابر سبيل ..

شارد عن الوطن

كيف لي أن أكون هنا - بعيدة عنه -...
---------------------------
احساس بالغربة يشتعل من بين كلماته الحزن العميق ويتفجر من بين سطوره الاسى والحيرة
---------------------------

بعادك..

غيمٌ بلا غيث

تَخَلَقْ به وجه السماء

بعادك..

لم استطع نسجه علي ورق

فحبر الاقلام تمرد

والسطور تشبعت بالارق

فهات تلك المفاتيح من جيب الحزن

وغَلِقْ دروب غُربتي عنكَ

وتذكرني ..

وردةً في صفحات كتابك

لا يبقي سوي عطرها

--------------------------
عبرتى عن مدى اساكى من بعد الحبيب بطريقة اروع ما يكون ينم منها الاحساس بالعذاب
حركتى فى قلبى مشاعر ظننتها ماتت وانتهت منذ زمن
تحيـــــاتى على ابداعك الجميل

عالم ماريونت said...

دنيا:
ازيك وحشتيني انتي فين؟
بقاللك كتير مش بتباني يعني؟
عموما
كالعادة قصيدة رائعة يادنيا ربنا يوفقك يارب
لامستْ شفتي. حزن الفناجين

في قهوةِ الصباح
الجزء ده تحفة يا دنيا
لمسة الحزن رقيقة اوي
ربنا معاكي ومتغيبش عليا
رنا

أحمد سلامــة said...

حلو قوي حزن الفناجين ده
اول مرة اقراه
:)

احمد على نصار said...

كيف لي أن أكون هنا - بعيدة عنه -...؟؟؟

وهذا الهوى في دمي ...يسيل

*سؤالٌ يرنُ على هامشِ قطعةِ سكر
=-------------
لا اظن لقطعة السكر مجال فى هذا السياق فر رأيى اخلت بالهرمونى . هذه كانت مجرد ملاحظة بسيطة ولكن السؤال الرئيسى انك بتشكلى الحزن بطرق اخرى من بوست لاخر ..والغريب انها حالة حزن جماعى بين البنات على المدونات وكما يقال حاليا انه حالة اكتئاب قومى ..ولكنى لا اعرف ولماذا اظن انه موضه .. صحيح الانسان بيميل للحزن لكن اسيبك احسن مع الكلمات دى..
أدخلني حبكِ.. سيدتي

مدن الأحزانْ..

و أنا من قبلكِ لم أدخلْ

مدنَ الأحزان..

لم أعرف أبداً..

أن الدمع هو الإنسان

أن الإنسان بلا حزنٍ

ذكرى إنسانْ..

تحياتى

romansy said...

ما اجمل الاحساس الذى ينبع من بين يديكى يصب كلمات
سحرها فاق الخيال
الاحساس بالغربه شئ صعب ولكن هل منعاشق ينسى من احب
فسوف يتذكرك مهما غاب عنكى وغبتى عنه

أحــوال الهـوي said...

عزيزتي
تملكين مفردات صور جديدة تدعو للتأمل و الشرود

اعجبني ايضا احساسك الواعي الناضج استمري علي هذا النهج تصبحين في الشعر ذات شأن

تحياتي

أحــوال الهـوي said...

سرني تعليقك و سررت ايضا بزيارة مدونتك
شكرا لك مرتين

تحياتي

فشكووول said...

تصدقى يا دنيا كلامك زي السكر وانت زى قطعة السكر .. انا لا افهم فى الشعر ولكن افهم فى الاحسان بس وحاسس ان احساسك عالى يا قطعة السكر
قريت التعليق بتاعك عندى .. والله يا بنتى الاجيال القادمه لا تقول علينا الله يفحرهم ويدخلهم النار عشان سابوا لنا بلد مهبب ومطين بطين وما سابوش لنا فيه مستقبل ولا حاضر ولا ماضى .. يا دنيا لو الواحد قعد يقول حيقول كلام وحش كتير .. تحياتى

فشكووول said...

حبيبتى الغاليه دنيا : وانا باتصفح مدونتى لقيت فيه موضوع الفائت وفيه تعليق لك وما كنتش قريته اصل كنت نقلت للبوست الحاضر ولقيت كلامك سكر زيك .. اشكرك يا دنيا واغفرى له هذه السهوه .. تحياتى

DoNyA said...

من هزمتها الايام :

شرف لي ان تكوني صديقه لي ولمدونتي
أنرتي الصفحات حبيبتي

DoNyA said...

طائر الليل الحزين

تحليل قوي للكلمات
لامس احاسيسي

المشاعر لا تموت ابدا
انها فقط تندثر تحت ضغوط الزمن

تحيه لك من القلب حبيبتي

DoNyA said...

رنا ياحبيبتي
حمد له علي سلامتك الغاليه
فرحت اوي اما رجعتلنا بالسلامه ياقمر
وحشتيني جداااا

شكرالمرورك الدائم بين كلماتي المتواضعه حبيبتي

مودتي

DoNyA said...

ااحمد سلامه

مرورك دائما افتخر به
مودتي

Beram ElMasry said...

عزيزتى . DoNyA
سعدت اكثر بفيض قلمك ، وتعليقك اسعدنى
( حزن الانثي ..ضعف الانثي .. حب الانثي ..
ان الحزن انثي (..
لو الحزن انثي لكنت اول العشاق
عاودى الزيارة لنسعد بتعليقاتك ، تحياتى

شرقيّةُ الهوَى said...

وردةً في صفحات كتابك

لا يبقي سوي عطرها

حينما تُطبِق صفحاته ..

لِتَضُم ذبولي..

في لحظةً خافقةٌ

باسمه للألمْ
حقا اعجبنى كثيرا احساسك الرقيق الرائع
واعجبتنى طريقة تعبيرك عن الكلمات
حقا تشكرى وتقبلى اجمل تحياتى
واتمنى من كل قلبى ان تتقبلى مرورى

حاجــ عيال ــات said...

جميل يابنت المنصورة
وعندك حالة عالية
بجد استمتعت بقصيدك

تحياتي

عالم ماريونت said...

عزيزتي دنيا:
انا اول مرة اشوف تعليقك بتاع العزومة اللي كتبتيه من فترة ده
انا لما لقيتك كاتبالي مستنية العزومة راجعت التعليقات تاني
معلش بقى
بس انا عزمتك والله
اكيد عارفة رسالة فين؟
ولو مش عارفة قوليلي اقولك
ماشي؟
مستنياكي

هى و هو said...

مدونتك رقيقة و جميلة :)

DoNyA said...

احمد علي نصار ::

بالعكس فاني اعني تماما هنا قطعه السكر
التي تذوب في الجسد ويذوب معها هذا السؤال

المرير عّلها تضرب بمرارته عرض الحائط

موضه في الحزن ممممممممم
اذا كان هناك موضه للاحزان
فعلا اعتقد انها ستنتهي يوما ما
مودتي
وكل الشكر علي الكلمات الساهريه

DoNyA said...

romansy :

كلماتك دائما نابعه من داخلك
فتدخل من القلب الي القلب
مودتي وشكري
لمرورك الغالي

DoNyA said...

احوال الهوي :

مرورك توج كلماتي
اما النضج في الاحساس منبعه ثقتكم الغاليه

كل الشكر لك علي اهتمامك
بتشريفي
مودتي

DoNyA said...

baba fashkool :

استاذي الجليل
ذابت قطعه السكر خجلا من فيض كلماتك هنا
ادرك تمام ما بداخلك من حسره وألم
علي هذا البلد وشعبه

اتمني وجودك الدائم بين الصفحات
لانه يدفعني الي الامام

مودتي سيدي

DoNyA said...

beram elmasry :

يالطبع سوف اعاود دائما الزياره
وكلي ثقه بترحيبك بي

سعدت بمرورك وتعليقك
لكني اعتقد انه قد اختلط عليك الامر
بين هذه الكلمات والكلمات السابقه لها
ولكن لا يهم ففرحي اكبر
بان كلماتي لها طابع مميز لديك

ممودتي

DoNyA said...

حوايت بنوته ::

مرورك دائما مرحب به عزيزتي
فتقبلي كل شكري علي
كلماتك الرققيقه
مودتي

DoNyA said...

حاجات عيال

اهلا ببلدياتي
بفرح اوي اما الاقي حد من المنصوره
كده بقينا انا وانتي ورنا
ربنا يزيد ويبارك

مستنياكي دايما

DoNyA said...

رنا حبيبتي

ولا يهمك ياقمر
هي مقرها اللي في شارع النخله مش كده
قوليلي بس العنوان بالظبط ومواعيدك هناك ايه
وانا اجيلك من عنيا

DoNyA said...

هي وهو

مرورك الاجمل :)

عالم ماريونت said...

دنيا حبيبتي:
انا بكون هناك من12 ل6
عندنا ان شاء الله يوم الجمعة الجاية حدثين مهمين
اول حاجة بعد الصلاة في القرية الاوليمبية عندنا يوم رياضي للمعاقين بمناسبة يوم المعاق
وباليل الساعة7 فس طلخا عندنا افتتاح لسوبر ماركت رسالة اول مشروع نعمله عندنا
وطبعا نفسي تشرفينا في اي حاجة منهم
ده لينك الجروب بتاعنا على الفيس بوك وانا الادمن وعايزاكي تشاركي معانا قد ما تقدري
http://www.facebook.com/group.php?gid=12508298790&ref=mf
هستناكي

Kiara said...

ياااااااااااااااااااااااااه

صعبه اوي بجد

فشكووول said...

ازيك يا دنيا .. والله كلامك حلو وجميل .. بس انا جيت النهارده اعيد عليكى بمناسبة العيد .. كل عام وانت بخير

عالم ماريونت said...

دنيا ازيك؟
انتي الموبايل اللي رنيتيلي منه ده بتاعك؟
بجد اتبسطت جدا لما سمعت صوتك واتبسطت اكتر لما عرفت انك هتيجي
بصي يا ستي
اول يوم العيد عندنا حفلة في مشتسفى الاطفال بعد الصلاة
يارب تنورينا عشان نفسي اشوفك
ماشي؟
وكل سنة وانتي طيبة

aMr saYed said...

كيف لي انا اكون بين طيات صفحاتك ولا ابكي ولا تدمع عيني على غربة احسست بها منذ رايت كلماتك

تحياتي

وفاء بركات said...

السلام عليكم
انا هنا اجد مشاعر متدفقه تعبر جيدا عن نفسها ..
محسناتك البديعيه موفقه ..
دمت لك تحياتي

mohamed talaat said...

حلوة اوي لدرجة اني مش عارف اوصفها
دائما في تقدم